اطلاعات نمایشگاهی

اهمیت و نقش نمایشگاه ها



بر این اساس می‌توان آثار و ابعاد برپایی نمایشگاه‌ها را که مبین نقش و جایگاه مهم صنعت نمایشگاهی است درسرفصل های ذیل بررسی می نمود:

 1- نمایشگاه‌ها، مهمترین ابزار بازاریابی و ارتباطات تجاری

براساس بررسی‌های انجام شده کشور آلمان از لحاظ برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی تجاری، سرآمد کشورهای جهان محسوب می‌شود و قریب دو سوم نمایشگاه‌های تجاری مهم دنیا در این کشور  برپا می‌گردد. براساس نتایج بررسی‌هایی که توسط انجمن صنعت نمایشگاهی آلمان (AUMA) منتشر گردیده است موسسات و شرکت‌های آلمانی، نمایشگاه‌های تجاری را یکی از مهمترین ابزار بازاریابی و ارتباطات تجاری بنگاه به بنگاه به حساب می‌آورند.

فعالیت‌های تجاری در آلمان نه تنها از نمایشگاه‌های تجاری داخل کشور بهره می‌گیرد بلکه از نمایشگاه‌های تجاری مهم خارجی نیز به منظور بازاریابی صادراتی بهره‌مند می‌گردد.

به طوریکه سالانه قریب پنج هزار شرکت آلمانی تنها در نمایشگاه‌های تجاری خارجی که کشور آلمان به صورت رسمی در آنها مشارکت می‌نماید، محصولات و خدماتشان را ارایه می‌نمایند. علاوه بر این نتایج یک نظرسنجی که توسط انجمن صنعت نمایشگاهی آلمان منتشر شده است، 74 درصد از موسسات و شرکت‌های مشارکت‌کننده در نمایشگاه‌ها، نمایشگاه‌های تجاری را به عنوان عاملی مهم یا بسیار مهم در آمیخته ارتباطاتشان ارزیابی نموده اند.

 

2- نمایشگاه‌ها، مرکز تبادل اطلاعات، دانش فنی و بررسی‌های تجاری

یکی از نتایج مهم برپایی نمایشگاه‌ها، پدید آمدن فرصت‌های بی‌بدیل به منظور دستیابی سریع، کم هزینه و سهلتر به اطلاعات مورد نیاز بخش‌های تجاری – صنعتی در دستیابی سریع، کم‌هزینه و سهلتر به اطلاعات مورد نیاز بخش‌های تجاری – صنعتی در خصوص یک یا چند حوزه مرتبط است.


نمایشگاه‌ها فرصت‌های مناسبی را به منظور انجام مطالعات و بررسی‌های اقتصادی، تحقیقات بازاریابی و سنجش مخاطبین به دست می‌دهند چرا که خصیصه متمرکزسازی نمایشگاه‌ها به این معنا که جمعی از دست‌اندرکاران و متخصصین یک یا چند حوزه خدماتی یا صنعتی را در یک محدوده خاص زمانی و مکانی گرد هم می‌آورند، بستر مطلوبی را جهت انجام مطالعات علمی با استفاده بهینه از زمان و هزینه مهیا می‌سازد.

لذا می‌توان گفت که نمایشگاه‌ها یکی از ارکان مهم تبادل اطلاعات و آگاهی‌های علمی و فنی کشورهای مختلف جهان و برپایی آن صرف نظر از فراهم آوردن موجبات ارتباطات مستقیم دست‌اندرکاران بخش‌های صنعتی و خدماتی و مخاطبین آنها و معرفی دستاوردهای کشورها به بازارهای بین‌المللی، پدیدآورنده فرصتی طلایی جهت آشنایی با آخرین تحولات و توانمندی‌های تکنولوژیک، علمی و صنعتی جهان و ارزیابی آن می‌باشد.

 

3- نمایشگاه‌ها، توسعه دهنده گردشگری و اشتغال ملی

برپایی نمایشگاه‌ها بویژه در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی از جنبه‌های مختلف موجبات پویایی اقتصاد بومی را فراهم می‌سازد که از جمله آن کمک به توسعه و رونق صنعت گردشگری و نیز حفظ و ارتقاء سطح اشتغال ملی است.

به طور مثال در کشور آلمان که سالانه قریب یکصد و چهل نمایشگاه بین‌المللی تجاری با حضور یکصد و شصت هزار تا یکصد و هفتاد هزار شرکت‌کننده برگزار می‌گردد بین نه تا ده میلیون نفر بازدید کننده را به خود جذب می‌کند.

قریب نیمی از شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه‌ها از کشورهای مختلف جهت مشارکت در نمایشگاه‌های آلمان به این کشور عزیمت می‌نمایند که یک سوم از این تعداد نیز از کشورهای خارجی به این کشور می‌آیند و از این تعداد، بیست درصدشان از کشورهای  غیر اروپایی هستند.

پرواضح است که برپایی نمایشگاه‌های تجاری در این کشور علاوه بر تاثیری که به عنوان نتایج مستقیم برپایی نمایشگاه‌ها در شکوفایی اقتصادی این کشور برجای می‌گذارد به نحو موثری به توسعه صنعت گردشگری و رونق مشاغل وابسته می انجامد.

 لذا توسعه صنعت نمایشگاهی، خود موتور محرکه و عامل پویایی بخش‌های مختلف اقتصاد بومی و ملی به شمار می‌رود. امروزه مبحث گردشگری نمایشگاهی در جهان از اهمیت قابل توجهی برخوردار شده است. چرا که در نتیجه برگزاری نمایشگاه‌های تجاری بهویژه نمایشگاه‌هایی که دارای ماهیت بین‌المللی هستند اعم از تخصصی و عمومی، فرصت مناسبی جهت حضور فعالان بخش‌های صنعتی و خدماتی خارجی، هیات‌های بازرگانی خارجی و تورهای بازدید پدید می‌آیند که این امر موجب ورود ارز به کشور و رونق بخش‌های مختلف می‌گردد. این مسئله حتی در خصوص نمایشگاه‌هایی که در سطح ملی و در مراکز مختلف کشورها برگزار می گردد، البته در سطحی محدودتر صدق می‌کند، چرا که موجب توسعه گردشگری داخلی و رشد اقتصاد بومی محل برگزاری می شود. از آنجا که برپایی یک نمایشگاه نتیجه فعالیت و استفاده از توان دست‌اندرکاران بخش‌های مختلف است لذا منجر به ارتقاء سطح اشتغال نیز می‌گردد.

امروزه صنعت جهانگردی در دنيا به صنعتی که 800 ميليارد دلار در هر سال درآمد عايد کشورها می‌کند تبديل شده است. تعداد توريست‌های بين‌المللی به 600 ميليون نفر رسيده است وصنعت توريسم در توسعه نمايشگاه‌ها در كشورهايي مانند چين، سنگاپور و منطقه اداري ويژه هنگ‌کنگ نقش مهمي ايفا كرده است.

هنگ‌کنگ يک منطقه آزاد كم نظير است که مساحتش تقريبا 5/1 برابر استان تهران (1094 کيلومتر مربع) است.

اين منطقه که فقط 7 ميليون نفر جمعيت دارد در سال، 24 تا 25 ميليون نفر گردشگر خارجي را پذيرا است که 6 ميليون نفر اين توريست‌ها به خاطر هدف‌های تجاری به ويژه مشارکت در نمايشگاه‌هايی که در هنگ‌کنگ يا در چين برگزار می‌شود به اين منطقه سفر می‌کنند.

درآمدی که در نتيجه توريسم به صورت غيرمستقيم عايد هنگ‌کنگ می‌شود به مراتب بيشتر از درآمد مستقيم نمايشگاهی است، که اين نشان می‌دهد رويدادی مثل برگزاری نمايشگاه‌ها تا چه حد به توسعه درآمد کشورها کمک می‌کند.

 

4- نمایشگاه‌ها، عامل افزایش مبادلات بازرگانی خارجی، توسعه همکاری‌های اقتصادی و ارتقاء سطح صادرات

برپایی نمایشگاه‌های بین‌المللی تجاری عامل مهمی در جهت ایجاد ارتباط نزدیک‌تر میان بازارهای کشورهای مختلف به شمار می‌آید چرا که برگزاری یک نمایشگاه بین‌المللی تجاری به صورت تخصصی و یا عمومی بستری را جهت مذاکرات هیات‌های اقتصادی و بخش‌های تجاری خارجی فراهم آورده و بدین ترتیب یکی از مراکز توسعه و محورهای اساسی مبادلات دو یا چند جانبه بازرگانی خارجی کشورها محسوب می‌گردد.اینگونه نمایشگاه‌ها بهویژه از دیدگاه صادرات صنعتی و خدمات، مناسب‌ترین فرصت‌ها را برای تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان مهیا  می‌سازند تا از طریق ارایه توانمندی‌های خود به مشتریان بالقوه، توسعه فروش و در نتیجه ارتقاء سطح فعالیت اقتصادی خود را رقم زنند.

علاوه بر این در جریان برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی تجاری و یا پس از خاتمه آن غالبا قراردادهای مهم تجاری و یا قراردادهای همکاری‌های اقتصادی از جمله سرمایه‌گذاری‌های مشترک بین بخش‌های دولتی و خصوصی و یا تاسیس دفاتر نمایندگی فروش و یا انتقال دانش فنی و تکنولوژی منعقد می‌گردد. که درسطح وسیعی می‌تواند بر روابط تجاری و اقتصادی کشورها تاثیرات سازنده و مثبت داشته باشد.

 

5- نمایشگاه‌ها، عامل ارتقاء سطح تولیدات و افزایش درآمد عمومی

برپایی نمایشگاه‌های تجاری نقش مهمی را در ارتقاء سطح تولیدات و افزایش درآمد عمومی که از نتایج جنبی آن است ایفا می‌نماید. انعقاد قراردادهای همکاری‌های دو یا چند جانبه و نیز سرمایه‌گذاری‌های مشترک که در جریان برگزاری نمایشگاه‌های تجاری تمهیدات و موجبات آن فراهم می گردد، نقطه‌ی آغازی برای تشکیل واحدهای تولیدی کوچک و بزرگ در داخل کشور است که علاوه بر ارتقاء سطح اشتغال که قبلا نیز بدان اشاره شد، افزایش درآمد عمومی را به دنبال دارد.

از سوی دیگر و با عنایت به فرآیند عرضه و تقاضا، ازدیاد موسسات تولیدی فعال در زمینه‌های مختلف، تاثیر بسزایی در تثبیت نظام اقتصادی کشورها و تحکیم آن در برابر نوسانات احتمالی و در نهایت کمک به حصول تعادل اقتصاد داخلی خواهد داشت. بر اساس بررسی‌های انجام شده، برپايی نمايشگاه‌ها هر سال حداقل 300 ميليارد دلار درآمد، به طور مستقيم عايد اقتصاد جهانی می کند. اگرچه آمار دقيقی در مورد درآمد حاصل از برپايی اکسپوها در سطح بين‌المللی دردست نيست اما کارشناسان اقتصادی سهم اکسپوها را در توليد ناخالص داخلی دنيا حداقل 1 درصد برآورد کرده اند. اگر توليد ناخالص دنيا را در سال 2007 حدود 46000 ميليارد دلار در نظر بگيريد می‌بينيد که 1 درصد آن يعنی 460 ميليارد دلار رقم بسيار مهمی است.

 

6- نمایشگاه‌ها، ایجاد کننده رقابت‌های سالم داخلی و بین‌المللی

خصیصه ذاتی نمایشگاه‌ها گرد هم آوردن بخش‌های مختلف خدماتی و صنعتی در یک یا چند حوزه مختلف در محدوده خاص زمانی و مکانی است که این به نوبه خود نوعی رقابت را میان تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان و صاحبان بخش‌های صنعتی و خدماتی به وجود می‌آورد و آنها را ترغیب می‌نماید تا با کسب فن‌آوری روزآمد و استانداردهای بین‌المللی تلاش بیشتری را در جهت افزایش تولیدات و یا ارایه خدمات بازارهای جهانی به انجام رسانند و از شیوه‌های نوین بازاریابی جهت دستیابی به بازارهای جدید بهره‌مند گردند.

 

7- نمایشگاه‌ها، بسترساز انتقال تکنولوژی

یکی از اهداف مهم برپایی نمایشگاه‌های بین‌المللی بویژه نمایشگاه‌های تخصصی، فراهم آوردن بسترهای انتقال فن‌آوری نوین به بخش‌های صنعتی کشورها، بویژه کشورهای در حال توسعه است.

در خصوص مهمترین مزایای مشارکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی از دیدگاه انتقال تکنولوژی توجه به این موارد لازم به نظر می آید:

اولا: کشورهای صنعتی پیشرفته به طور معمول آخرین فن‌آوری‌های پیشرفته جهانی را در نمایشگاه‌های بین‌المللی کشورهای در حال توسعه و جهان سومی به نمایش نمی‌گذارند.

ثانیا: آخرین فن‌آوری‌های پیشرفته  و مدرنترین تجهیزات آنها به طور معمول در نمایشگاه‌های تخصصی یا بین‌المللی سایر کشورهای پیشرفته به نمایش در می‌آید تا ضمن نمایش برتری و توانمندی‌های خود، عرصه‌ای جهت رقابت‌های تکنولوژیک مهیا سازند.

 

8- نمایشگاه‌ها، عاملی موثر در کاهش هزینه های تجاری

از جمله منافع عمده نمایشگاه‌ها می‌توان به عامل کاهش هزینه‌ها اشاره نمود، بگونه‌ای که تحقیقات  نشان می‌دهد انجام یک معامله تجاری (بطور نمونه) در شرایط نمایشگاهی 645 دلار و تعداد دفعات پیگیری 1.3 مرتبه بوده و در شرایط غیر نمایشگاهی   1117 دلار هزینه دربر داشته و با 3.7 مرتبه پیگیری قابل تحقق می‌باشد. همچنین انجام تحقیقات در نمایشگاه‌ها هزینه پایین‌تری را در بر دارد.

 

9- بازده سرمایه برای مشارکت‌کنندگان در نمایشگاه‌ها در مقایسه با سایر ابزارهای بازاریابی بالاتر می‌باشد

در حال حاضر ابزارهايی برای توسعه تجارت وجود دارد و نمايشگاه‌ها يکی از مهمترين ابزارهايی هستند که در این ارتباط تأثیر داشته است. زيرا در صنعت نمايشگاهی همه ابزارهای بازاريابی را با هم می‌بينيد. تحقیقات انجام شده در این خصوص حاکی از  این است که نمایشگاه‌ها با 44 در صد بازگشت سرمایه در مقایسه با سایر ابزارهای آمیخته ترفیع از قبیل تبلیغات، روابط عمومی، فروش حضوری، فروش مستقیم، فروش‌های فوق‌العاده و جشنواره‌ها از جایگاه بالاتری برخوردار می‌باشد، بهگونه ایکه بازاریابی مستقیم با 18 درصد و تبلیغات با 15 درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

 

 تماس با ما

تامین منابع انسانی:  3780194-0935

پست الکترونیک: hr@messe.ir

-------------------------------------------------

دفتر مرکزی: 88873175 - 88873843  

پست الکترونیک:  info@messe.ir

-------------------------------------------------

آدرس: تهران، بلوار آفریقا (جردن)، بالاتر از میرداماد، خیابان آناهیتا