نقش مراکز نمایشگاهی مهم
مراکز
نمایشگاهی یکی از ارکان صنعت نمایشگاهی میباشد و به مکان و محل ایجاد و اجرای
نمایشگاه اطلاق میشود وعموماً دارای ابنیه و ساختمانهای اداری و خدماتی وسالنهای
نمایشگاهی بوده و خدمات تخصصی نمایشگاهی ارایه مینماید که به برخی ازموارد مذکور
به شرح ذیل اشاره میگردد:
- سالنهای نمایشگاهی با معماری متناسب فعالیتهای
نمایشگاهی
- سالنهای همایش و جلسات وVIP با
ظرفیتهای متفاوت
- مراکز ارایه خدمات رفاهی (حمل و نقل، تغذیه، استراحت، خدمات
ICT و...)
- مراکز ارایه خدمات تخصصی نمایشگاهی (غرفهسازی و غرفهآرایی،
امور گمرک و ترخیص، چاپ و...)
- مراکز اطلاعرسانی (نفرات راهنما، کیوسکهای اطلاعرسانی
الکترونیکی و سیستم صوتی مناسب و..)
- اامکانات ایمنی و بهداشتی و امنیتی
البته
موقعیت مکانی نمایشگاه از لحاظ دوری و نزدیکی به بازار تولید و مصرف مرتبط با
موضوع نمایشگاه و همچنین سهولت دسترسی بازدیدکنندگان و امکانات اشاره شده فوقالذکر و سایر تسهیلات و خدمات جانبی اعم از امکانات اقامتی در مجاورت
نمایشگاه و مراکز توریستی و وضعیت آب و هوایی
شهر یا کشور مورد نظر نیز در انتخاب این مرکز برای مجریان نمایشگاهها حائز اهمیت
میباشد.
همچنین
درانتخاب مراکز نمایشگاهی میبایست به الزامات و شرایط تعیین شده براساس نوع نمایشگاه نیز دقت شود. بطور مثال
برگزاری نمایشگاه تجاری بینالمللی با حضور 500 شرکتکننده مستلزم امکانات و خدمات خاصی است که میباید در هنگام انتخاب مراکز نمایشگاهی
مختلف مدنظر قرار گیرد.
در
کشور ما در اکثر مراکز استانها و در برخی از شهرستانها مراکز نمایشگاهی با مالکیت
دولتی و یا خصوصی احداث شده است که میتوان به شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی
جمهوری اسلامی ایران، مرکز نمایشگاهی مشهد، مرکز نمایشگاهی تبریز، اصفهان و همدان
و شیراز و.. اشاره نمود که با ابعاد و متراژ و نیز امکانات و خدمات متفاوت با
همکاری مجریان نمایشگاهی اقدام به برگزاری نمایشگاه و ارایه خدمات نمایشگاهی مینمایند.
البته
در برخی از موارد مراکز نمایشگاهی در نقش مجریان نمایشگاهی نیز بصورت توأم ایفای
نقش می کنند.